Czynniki wpływające na żywotność opon

Istnieje wiele czynników, które wpływają na długotrwałą żywotność opon. Omawiamy te czynniki i wyjaśniamy, co można zrobić, aby opony służyły jak najdłużej.

Czynniki o małym lub umiarkowanym wpływie na trwałość opon

Szerokość opony i zbyt wysokie ciśnienie mają umiarkowany lub niski wpływ na żywotność opony.

Szerokość opony: szersza opona będzie miała większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Dzięki temu zmniejsza się nacisk na podłoże, co oznacza mniejsze zużycie i dłuższą żywotność opony. Szersze opony mogą jednak poprawić warunki prowadzenia. Jeśli lubisz agresywną jazdę, będzie to miało wpływ na żywotność opon.

Opony będą trwalsze, jeśli będziesz jeździł spokojnie, unikał agresywnych zakrętów i ostrego przyspieszania lub hamowania.

Przepompowane opony: Zbyt wysokie ciśnienie w oponach w stosunku do obciążenia pojazdu może spowodować wzrost nacisku na podłoże w obszarze styku opony z podłożem. Może to prowadzić do zwiększonego zużycia powierzchni styku opony z podłożem.

Najlepiej sprawdzać ciśnienie co dwa do czterech tygodni i stosować ciśnienie zalecane przez producenta pojazdu przy obciążeniu częściowym i całkowitym.

Czynniki, które mają umiarkowany wpływ na żywotność opon

Te czynniki mogą mieć umiarkowany wpływ na żywotność opon, ale można go zmniejszyć, stosując się do wskazówek dotyczących konserwacji zapobiegawczej.

Oś napędowa: Opony zużywają się szybciej na osi napędowej niż w ładunku. W pojazdach z napędem na tylne koła tylne osie i przednie opony zużywają się bardziej równomiernie. Z drugiej strony, w pojazdach z napędem na przednią oś opony zużywają się bardziej ze względu na siły działające na zakrętach.

Regularna rotacja opon przez cały rok to najlepszy sposób na przedłużenie ich żywotności. Jest to szczególnie ważne, gdy zmieniamy opony z letnich na zimowe.

W samochodach z napędem na tylną oś lub z napędem na obie osie opony powinny być obracane w kierunku od osi przedniej do przedniej i odwrotnie. Opony powinny znajdować się po przeciwnych stronach samochodu.
W przypadku samochodu z napędem na przednią oś, opony powinny być przenoszone z osi przedniej na tylną w tym samym miejscu, natomiast opony osi tylnej powinny być przenoszone "po przekątnej", na przeciwną stronę.
Obrót "X" to kolejna opcja dla samochodów z przednią osią napędzaną. Oznacza to, że wszystkie opony są przenoszone "po skosie" zarówno na drugą oś, jak i na bok samochodu.
Należy pamiętać, że opony kierunkowe mają mniej możliwości rotacji opon. Nie można ich przenosić z jednej strony na drugą i odwrotnie, na przednią lub tylną oś samochodu.

Nawierzchnia drogi: Wpływ nawierzchni drogi na normalną jazdę jest minimalny. Jeśli jednak jeździsz po nierównej nawierzchni, która sprzyja ścieraniu się opon, może to znacznie skrócić ich żywotność.

Zalecamy unikanie dróg, które nie są dobrze utrzymane i nigdy nie jeździć w terenie bez opon. Jeśli jeździsz po drogach o złej nawierzchni, bardziej odpowiednie mogą być specjalne opony terenowe.

Temperatura otoczenia: Opony zimowe i letnie mają różne właściwości chemiczne i fizyczne, które są zoptymalizowane dla określonych temperatur pracy. Opony letnie zużywają się szybciej w temperaturach poniżej 7°C (45°F), natomiast opony zimowe będą działać krócej w wyższych temperaturach.

Ważne jest, aby używać opon odpowiednich dla danej pory roku. Nie chodzi tylko o żywotność opon. Wybierając odpowiednie opony, można również utrzymać bezpieczeństwo i osiągi pojazdu przez cały rok.

Maksymalizacja Żywotności Opon - czytaj więcej na http://opony-opony.pl/a/gplo,maksymalizacja-zywotnosci-opon

opona samochodu

Czynniki, które mają znaczący wpływ na żywotność opon

Przeanalizujemy teraz czynniki, które mają największy wpływ na żywotność Twoich opon. Czynniki te, w dużej mierze, zależą również od kierowcy.

Mieszanka bieżnika: Projektanci opon muszą podejmować decyzje dotyczące przyczepności na mokrej nawierzchni, zużycia, oporów toczenia i innych czynników. Może to prowadzić do poprawy jednej cechy w stosunku do innej. Nowoczesne opony topowe mają ulepszone krzemionkowe mieszanki bieżnika, które pozwalają uniknąć typowego kompromisu między zużyciem a przyczepnością na mokrej nawierzchni.

Dobrym pomysłem przed zakupem nowego kompletu opon jest sprawdzenie zalet konkretnej konstrukcji opony. Dzięki temu nie będziesz zaskoczony, jeśli zużycie nastąpi wcześniej, niż się spodziewałeś.

Styl jazdy: Na żywotność opon ma wpływ szybka i sportowa jazda. Zużycie opon jest powodowane głównie przez gwałtowne przyspieszanie i hamowanie, a także szybkie pokonywanie zakrętów.

Jest to w porządku, o ile nie przekracza się dozwolonej prędkości. Opony będą trwalsze, jeśli nie będziesz wciskać nogi w pedał gazu lub przyspieszać z mniejszym naciskiem.

Obciążenie i ciśnienie w oponie: Jeśli ciśnienie w oponie jest niższe od nośności pojazdu, może dojść do poślizgu między barkiem opony a powierzchnią styku opony z podłożem. Poślizg może powodować dodatkowe zużycie, a w konsekwencji skrócenie żywotności opony.

Czasami samochód może być przeładowany sprzętem świątecznym lub ciężkimi zakupami. Nie należy przechowywać niepotrzebnych przedmiotów w bagażniku. Nie należy przewozić ciężkich ładunków i odpowiednio dostosować ciśnienie w oponach, utrzymując je pomiędzy normalnym obciążeniem a pełnym obciążeniem. Przestrzegając zaleceń dotyczących ciśnienia w oponach, możemy również liczyć na mniejsze zużycie paliwa.

Geometria zawieszenia - Nieprawidłowa geometria układu kierowniczego lub zawieszenia może mieć znaczący wpływ na żywotność opon. Zazwyczaj objawia się to nieregularnym zużyciem barku opony.

Jeśli podejrzewasz, że problem tkwi w układzie kierowniczym lub zawieszeniu, zalecamy sprawdzenie go w lokalnym warsztacie oponiarskim.

Moc silnika: opony, które mają większy moment obrotowy i są napędzane mocniejszymi silnikami, zużywają się szybciej. Zależy to jednak od tego, w jaki sposób kierowca wykorzystuje potencjał samochodu.

Opony o ultra-wysokich osiągach (UHP) są najlepsze dla samochodów z większym momentem obrotowym. Opony te są specjalnie zaprojektowane dla samochodów o największej mocy.

Autor

Redakcja

bezpieczenstwoplus.pl

Komentarze (0)
Zostaw komentarz