Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla ekspertów IT, ale ta pozycja jest żagrożona

Rynek pracy IT w Polsce jest wciąż atrakcyjny dla specjalistów z zagranicy, ale rozwijające się centra outsourcingu usług teleinformatycznych m.in. na Bałkanach, stanowią dla niego realną konkurencję. Według szacunków IT Kontrakt, na polskim rynku brakuje już ok. 80 tys. pracowników z branży IT. Powstającą lukę może zmniejszyć rekrutacja talentów z Europy Wschodniej, Azji  i Ameryki Południowej oraz rozpowszechnienie pracy zdalnej.

 – W tym roku planujemy wzrost przychodów o 30 proc. oraz zwiększenie zatrudnienia o ok. 15 proc. do 1550 osób. Obecnie 10 proc. wszystkich pracowników stanowią obcokrajowcy. Są to przede wszystkim specjaliści z Ukrainy, a w ostatnich latach również z Białorusi i Kazachstanu. Widzimy też rosnące zainteresowanie kandydatów z takich krajów jak Hiszpania, Meksyk czy Brazylia. Charakteryzują się oni dużą mobilnością oraz gotowością do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji. Dodatkowo bardzo często specjalizują się w niszowych i pożądanych technologiach, które nie są wystarczająco rozwinięte na polskim rynku IT – mówi Tomasz Pyrak, wiceprezes IT Kontrakt.  

Według danych Eurostatu w 2016 r. 48 proc. firm w Unii Europejskiej miało problem ze znalezieniem specjalisty IT. Polska zajmuje dopiero 26. miejsce w tym rankingu, co jest jednym z najlepszych wyników wśród państw członkowskich. Jedynie 31 proc. przedsiębiorstw nie mogło znaleźć pracownika z branży teleinformatycznej. Dla porównania na zajmującej 1. miejsce Malcie trudności miało aż 70 proc. wszystkich rekrutujących. 

Oczekiwania finansowe i możliwości rozwoju

Oczekiwania finansowe aplikujących na wyższe stanowiska osób z zagranicy są zbliżone do wymagań rodzimych ekspertów. Podjęcie przez nich pracy nie jest jednak związane wyłącznie z emigracją zarobkową. Polska, określana jako “IT Hub” Europy, jest doskonałym miejscem do zebrania doświadczeń w zróżnicowanych projektach. Są one później wysoko cenione w Europie Zachodniej lub krajach skandynawskich, jeśli przyjezdni specjaliści zdecydują się na kolejną relokację.

rozwój IT w Polsce

– Polska jest atrakcyjna dla obcokrajowców. Główną przyczyną rosnącej liczby ubiegających się  o pracę obcokrajowców są oferowane im możliwości rozwoju zawodowego i praca dla globalnych marek przy prestiżowych projektach. Specjaliści IT są także jedną z najlepiej opłacanych grup zawodowych, w której dodatkowo wynagrodzenie rośnie najszybciej – ok. 6-7 % rocznie. Drugim trendem są Polacy wracający do kraju po kilku latach spędzonych za granicą. Powodem jest tęsknota za rodziną, ale także atrakcyjne oferty zatrudnienia na polskim rynku dla specjalistów z dużym doświadczeniem – mówi Magdalenie Brylska, Talent Acquisition Director w IT Kontrakt.  

Polska musi walczyć o utrzymanie pozycji lidera na rynku usług IT

Chcąc zachować atrakcyjność polskiego rynku offshore i nearshore w branży IT, konieczne jest tworzenie przyjaznego otoczenia biznesowego. W Europie Środkowo-Wschodniej rozwijają się, konkurencyjne dla polskiego, rynki usług IT. Przodują w nich m.in. kraje bałkańskie oferujące klientom niższe ceny, a specjalistom korzystniejsze warunki na prowadzenie działalności. Na przykład  w Rumunii zmniejszono podatki od dochodu i wprowadzono ulgi dla osób pracujących w sektorze, mające zachęcić wykształconych specjalistów do pozostania w kraju i rozwijania lokalnego rynku.

– Jeżeli nie chcemy stracić pozycji europejskiego lidera w sektorze outsourcingu usług teleinformatycznych cała branża wspólnie z rządem musi podjąć konkretne działania na rzecz poprawy konkurencyjności. Mam tu na myśli zmiany w systemie podatkowym oraz różnego rodzaju ulgi i dotacje wspierające rozwój – mówi Leszek Kowalczykiewicz, Prezes IT Kontrakt.

W rankingu dotyczącym lokalizacji sektora usług na świecie przygotowywanym przez A.T. Kearney  w 2017 r. (biorącym pod uwagę takie kryteria jak atrakcyjność finansową, umiejętności i dostępność pracowników oraz środowisko biznesowe) w pierwszej piętnastce znajdują się jedynie dwa państwa europejskie – Polska na 12. miejscu oraz inwestująca w outsourcing Bułgaria na 15. Ulokowana na 18. miejscu Rumunia posiada najwięcej w Europie Środkowo-Wschodniej pracowników z branży teleinformatycznej (110 tys.) o 10 tys. więcej niż zajmująca 2. miejsce Polska (raport firmy rekrutacyjnej Brainspotting – IT&C Talent Map Romania 2017-2018). Według danych Narodowego Banku Rumunii wpływy z outsourcingu usług telekomunikacyjnych wyniosły w 2016 r. 2,5 biliona euro i będą rosły w kolejnych lata.

Autor

Redakcja

bezpieczenstwoplus.pl

Komentarze (0)
Zostaw komentarz